Etätyön edistäminen
Etätyötä tekevien osuus vaikuttaa työmatkaliikenteen määrään. Etätyön lisäämisellä on siten mahdollista vähentää liikenteen päästöjä. On kuitenkin epävarmaa, miten etätyön lisääntyminen vaikuttaa liikennesuoritteeseen pitkällä aikavälillä.
Ehdotetun toimenpiteen sisältö
Etätyötä voidaan edistää mm. työpaikkojen käytännöillä ja etätyötilojen saatavuutta lisäämällä. Etätyön lisäämisen tavoitteena on vähentää työmatkaliikennettä ja siten siitä syntyviä päästöjä.
Toimenpide-ehdotus on kuvattu fossiilittoman liikenteen tiekartassa. [1]
Vaikuttavuusarvio
Vuosi
Arvio vaikuttavuudesta ja epävarmuustekijöistä
Etätyöllä voidaan parhaimmillaan saavuttaa 0,13 miljoonan tonnin päästövähenemä vuonna 2030, ja 0,08 miljoonan tonnin päästövähenemä vuonna 2045. Pidemmällä aikavälillä autokannan muuttuminen vähäpäästöisemmäksi pienentää etätyön vaikutuksia kasvihuonekaasupäästöihin. [2] Lisää tietoa tarvitaan mm. siitä, miten etätyö vaikuttaa muihin kuin työmatkoihin ja kotitalouden muiden jäsenien matkoihin, asuinpaikan ja työpaikan valintaan sekä joukkoliikenteen käyttöön. Etätyö voi esimerkiksi lyhyellä aikavälillä vähentää liikennesuoritteita, mutta saattaa pitkällä aikavälillä kannustaa asumaan kauempana työpaikoista. [2]
Tuottajatahot
Sisältö on tuotettu Suomen Akatemian rahoittamassa FACTOR-hankkeessa.