Liikenne ja kadut – Hillintä
Liikenne, pääasiassa tieliikenne, tuottaa noin viidenneksen Suomen kasvihuonekaasupäästöistä. Liikenteen päästöjä voidaan alentaa vähentämällä liikennettä, edistämällä joukkoliikenteen käyttöä ja kevyttä liikennettä sekä suosimalla energiatehokasta ja vähäpäästöistä teknologiaa.
Liikennettä vähemmäksi
Kunta voi edistää joukkoliikenteen käyttöä huolehtimalla joukkoliikenneyhteyksien sujuvuudesta, kattavuudesta ja kannustavasta hinnoittelusta. Pyöräilyä ja kävelyä edistetään hyväkuntoisilla ja turvallisilla kevyen liikenteen väylillä, jotka pidetään kunnossa myös talvella. Polkupyörille varataan riittävästi säilytyspaikkoja asemien ja muiden palvelukiinteistöjen yhteyteen.
Kunnan tuottamien tai hankkimien tavaran- ja henkilökuljetuspalvelujen kuljetussuoritteita on mahdollista vähentää seudullisella yhteistyöllä, sekä matkapalvelukeskusten ja reittien optimoinnin avulla. Esimerkiksi koulukuljetuksissa ja vanhusten ateriakuljetuksissa on reitin otpimoinnilla arvioitu saavutettavan 20-50% ajokilometrivähenemä.
Energiatehokkaat kuljetukset ja valaisimet
Kunnat voivat painottaa energiatehokkuutta yhtenä valintakriteerinä henkilö- ja tavarakuljetusten kilpailuttamisessa. Samoin voidaan toimia kadunrakentamisessa ja kunnossapidossa tarvittavien koneiden hankinnoissa. Tavaraliikenteen kuljetusketjujen kokonaisvaltaisilla energiatarkasteluilla voidaan tehostaa energiankäyttöä ja vähentää kustannuksia ja hiilidioksidipäästöjä.
Sekä kunnan omille että kunnan tilaamien kuljetuspalvelujen kuljettajille voidaan antaa koulutusta taloudellisesta ajotavasta ja auton asianmukaisesta huollosta, joiden avulla voidaan säästää polttoainetta helposti jopa 10% ja siten vähentää päästöjä ja kustannuksia. Kunta voi myös kampanjoida kuntalaisille taloudellisen ajotavan edistämisestä.
Valaistuksen osuus on noin viidennes maailman ja noin kymmenesosa Suomen sähkönkulutuksesta. Katujen, torien ja aukioiden, virkistysalueiden ja puistojen valaistuksessa tulee siirtyä käyttämään energiatehokkaampia lamppuja viimeistään elohopealamppujen poistuessa markkinoilta v. 2015. Markkinoilla on jo hyvin valotehokasta LED-teknologiaa, jonka avulla nykyisestä kulutuksesta voidaan säästää merkittävästi.
Lähteinä , , ,
Tarkistuslista
Energiansäästö ja energiatehokkuus: Onko kunnan tavaran- ja henkilökuljetusten hankinnassa, suunnittelussa ja toteutuksessa seudullista yhteistyötä?
Kuljetusten tehostaminen seudullisella yhteistyöllä; Kuljetusten energiakatselmukset
Vahvuudet, puoltavat tekijät |
Heikkoudet, epävarmuudet |
Kustannukset, talousvaikutukset |
Kunnallisen logistiikkakeskuksen avulla tavarakuljetuksia voidaan yhdistää ja toimituksia suunnitella siten että ajosuoritteet vähenevät. |
Suuret muutokset voivat tuottaa yllättäviä ongelmia, siksi uusien ajo- ja kuljetusreittien toimivuus on testattava etukäteen, jotta ongelmat voidaan ennakoida. |
+ Ajosuoritteiden ja kuljetuskilometrien väheneminen pienentää polttoainekustannuksia. |
Seudulliset logistiikkarenkaat voivat auttaa pienten kuntien hankintojen yhdistämisessä isommiksi toimituksiksi. |
Kuljetusten toteutumista tulee myös seurata, jotta mahdolliset epäkohdat voidaan korjata nopeasti. |
+/- Kuljetusten suunnittelu ja optimointi lisää työkustannuksia, mutta kuljetusten ja toimitusten tehostuminen puolestaan vähentää niitä. |
Kuntien tilaamien henkilökuljetusten reittien optimoinnilla voidaan vähentää tarvittavia ajokilometrejä. |
Tehostamisen tulee olla jatkuvaa. |
|
Tieto erilaisten kuljetusketjujen eri vaiheiden energiankulutuksesta auttaa kohdentamaan tehostustoimenpiteet oikein. |
|
|
Kuljetusten energiankulutus pienenee ja päästöt vähenevät. |
|
|
Energiansäästö ja energiatehokkuus: Onko energiatehokkuus hankintakriteerinä kunnan kuljetusten ja maarakennuskoneiden ja -palvelujen hankinnassa?
Energiatehokkuuden painottaminen kuljetusten sekä maarakennuskoneiden ja -palvelujen hankintakriteerinä
Vahvuudet, puoltavat tekijät |
Heikkoudet, epävarmuudet |
Kustannukset, talousvaikutukset |
Energiatehokkuuskriteerit voivat painottua kaluston polttoaineenkulutukseen tai kuljettajien ajokoulutukseen. |
Kriteerit on määriteltävä selkeästi hankintaa suunniteltaessa. |
+ Polttoaineen kulutuksen väheneminen pienentää kuljetus- ja rakennuspalveluiden kustannuksia. |
Kunnan teknisen kaluston energiankulutus pienenee ja päästöt vähenevät. |
|
+ Kysynnän kasvu vaikuttaa yleensä hintoihin (tässä kaluston ja palveluiden) alentavasti. |
Kunnan ostamien kuljetus- ja maarakennuspalveluiden energiankulutus pienenee ja päästöt vähenevät. |
|
|
Kysyntä lisää energiatehokkaan kaluston ja palvelujen tarjontaa. |
|
|
Energiansäästö ja energiatehokkuus: Onko katujen, torien ja aukioiden, virkistysalueiden ja puistojen valaistukseen vaihdettu energiaa säästävät lamput? Onko valaistuksen suuntaamiseen kiinnitetty huomiota? Onko valaisimet kytketty ajastimeen?
Energiaa säästävien lamppujen käyttäminen; Julkisen valaistuksen vähentäminen
Vahvuudet, puoltavat tekijät |
Heikkoudet, epävarmuudet |
Kustannukset, talousvaikutukset |
Valaistus voidaan ajastimella kytkeä kokonaan pois tai sitä voidaan himmentää tietyksi ajaksi. |
Turvallisuus voi heikentyä jos valaistusta vähennetään väärissä paikoissa. |
- Lamppujen vaihto ja asennus lisää kustannuksia. |
Valosaaste vähenee ja mahdollistaa luonnonilmiöiden (tähdet, revontulet) havainnoinnin. |
Energiaa säästävän lampun tyyppi on valittava kohteeseen sopivaksi. |
- Ajastimien tai himmentimien hankinta ja asennus lisää kustannuksia. |
Valaistuksen energiankulutus pienenee ja päästöt vähenevät. |
|
+ Valaistuksen energiankulutuksen väheneminen tuottaa pitkällä aikavälillä kustannussäästöjä. |
Tiedotus ja viestintä: Onko kuljetusalan henkilöstölle annettu koulutusta taloudelliseen ajotapaan?
Taloudellisen ajotavan koulutus
Vahvuudet, puoltavat tekijät |
Heikkoudet, epävarmuudet |
Kustannukset, talousvaikutukset |
Vähentää kasvihuonekaasupäästöjä. |
Kuinka sitoutetaan työntekijät toimintaan? |
+ Säästää rahaa. |
Säästää rahaa. |
Koulutus maksaa. |
- Työntekijöiden koulutuksesta tulee kustannuksia. |
Turvallisempi liikenne |
|
|
Kaluston energiatehokkuuden parantuminen |
|
|